t





onsdag 26. juni 2013

Pai & Mangosalat


 
 
 
 
 
 Mmmm... Hjemmelaget pai til middag i dag?
 
Det som er så genialt med pai er at man kan tilsette hva man vil. Gjerne litt rester fra en middag eller rett og slett bare det man har i kjøleskapet. Her har jeg laget paibunnen selv, men man kan også få kjøpt ferdig paibunn som man slipper å forsteke. 
 Siden den eldste sønnen i huset ikke liker brokkoli, kokte jeg dette og hadde ved siden av som ekstra tilbehør. Neste gang tror jeg det må bli laksepai med poteter, gressløk og persille.
Pai er så herlig sommermat syns jeg...



 
 
 
 
Paiform:24-26 cm
200 °C

 
Paibunn
 
3½ dl (210 g) hvetemel
150 g smør
3 ss kaldt vann
 
 
Paifyll
 
200 g ost
50 g soltørkede tomater
150 g bacon
1 bunt brokkoli
3 egg
1/2 løk
3 dl matføte
 
 
Ha hvetemel,  smør i biter og kaldt vann i kjøkkenmaskin.  La maskinen gå til smøret er findelt og deigen samlet. Eller smuldre smøret i hvetemelet og ha i vannet. Bland alt sammen til en deig.
 Legg deigen kjølig i plast i ca. 30 minutter 
Rull deigen ut og dekk paiformen. Prikk bunnen med en gaffel. Forstek deigen i 5-6 min. Sprøstek baconbitene. Del brokkolien i små buketter og kok ca 3 minutter i lett saltet vann. .Visp sammen egg og fløte slik at det blir en jevn blanding. Dryss osten i paibunnen. Fordel deretter brokkolibukettene, løk  og de soltørkede tomatene over. Hell på eggeblandingen. Dryss de stekte baconbitene på toppen.                  
 
Stek paien nederst i ovnen,  ca 30-35 minutter. Server paien med en frisk salat til.
    
 
 
Salat: Det du liker aller best. Jeg brukte salat, mango, rødløk, brødkrutonger, pinjekjerner, tomat, soltørket tomat, agurk, feta ost og fransk dressing
 
 
 
 
 
Paiform/Tærteform 279,- fra Pillivuyt
Gryteunderlag i kork 19,- fra Amorim
Salatbestikk 100,-  fra Guzzini
Eggebrett 79,- fra Bovictus
Bolle 210,-  fra Guzzini
 
 
 
 
 
 
Fin dag til deg som titter innom!
 
Lotta/Rafens
 
 
 
 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar